Tie pelin kaupallistamiseksi vaatii muutaman kentän selvittämisen
- Uutiset
Tyrnävällä varttuneita Tuomelan veljeksiä yhdisti jo pikkupoikina videoiden ja pelien tekeminen omaksi iloksi. Matiaksen ja Aleksin tiet veivät myöhemmin opiskelemaan mediatiedettä, kun Johannes valitsi fysiikan ja päätyi ohjelmoijaksi. Tällä taustalla ei ole ihme, että veljesten yrityksen, Hatfuls Creativen, ensimmäinen videopeli paitsi viihdyttää, myös kehittää sekä ohjelmointi- että mekaniikkasuunnittelutaitoja.
Kuusi henkeä työllistävä Hatfuls tekee asiakastöinä video- ja animaatiotuotantoja sekä ohjelmistokehitystä. Sujuvasti opiskelujen ohessa aloitettu työura muuttui yritystoiminnaksi vuonna 2013. Ensimmäinen peliprojekti yrityksen nimissä aloitettiin muutamaa vuotta myöhemmin.
”Pelikehittämistä tehdään töiden välissä, omana luovana projektina”, toimitusjohtaja Matias Tuomela kertoo. ”Rover Builder oli alun perin mobiiliajopeli, joka sai nelisen miljoonaa latausta ilman kummempaa markkinointiosaamista. Seuraavassa versiossa oli mukana kilpailuelementti, mutta sen jälkeen halusimme viedä konseptin kokonaan PC-puolelle.”
PC-peliin saa roimasti lisää toiminnallisuuksia ja 3D-näyttävyyttä. Vuosia pyöritelty sivuprojekti poiki seuraavaksi omakustanteisen pelidemon early access -myyntiin. Se tarkoittaa, että peliä kehitettiin myös pelaajilta saatavan palautteen mukaisesti edelleen.
BusinessOulun mukana maailmalle
”BusinessOulun järjestämästä, Jussi Aution vetämästä työpajasta ’How to get a publisher’ kaupallinen peliteollisuus lähti varsinaisesti aukeamaan. Opimme, että omalla riskillä ei tarvitse välttämättä viedä konseptia pidemmälle”, Tuomela kertoo.
Hatfuls Creative suuntasi BusinessOulun mukana myös pelialan messuille Ranskaan ja Britanniaan tapaamaan julkaisijoita yhdessä muiden yrittäjien kanssa. Lopulta kansainvälinen julkaisija Rover Builderille löytyi yhteistyössä oululaisen Bonus Stage Oy:n kanssa.
”Messuosallistuminen on elinehto, ellei yrityksellä ole valmiita kontakteja. Meidän tapauksessamme julkaisija rahoittaa markkinoinnin ohella myös pelikehitystä, johon saimme oman rahoituksen lisäksi Business Finlandin Tempo-rahoituksen.”
Nyt Rover Builder on myynnissä Steam-jakelualustalla. Markkinointityö on edelleen käynnissä, ja seuraavaksi tähtäimessä ovat Aasian markkinat. Tubettajat eri puolilla maailmaa ovat myös tehneet pelistä esittelyjä omille kanavilleen.
Koska pelissä on runsaasti koulutuksellisia elementtejä, siitä ovat kiinnostuneet myös oppilaitokset. Opetusviihdettä (edutainment) edustava peli kehittää perinteisten pelitaitojen lisäksi valmiuksia ohjelmointiin, mekaniikan suunnitteluun ja kokonaisuuksien hahmottamiseen. Perheystävällisessä pelissä ajoneuvojen turnauskestävyys testataan vesi-ilmapalloja ampumalla.
Pelaaja pääsee rakentamaan ajoneuvot alusta asti itse. Tavalliset kääntyvät renkaat on yllättävän haastava rakentaa!
Osa pelin tehtävistä vaatii monimutkaisten työkoneiden suunnittelua ja rakentamista.
Välillä taistellaan vesi-ilmapalloilla.
Pelaajat voivat suunnitella kenttiä itse ja jakaa niitä muiden nähtäville.
Rover Builder on rakentelusimulaattori, jossa pelaajan tehtävänä on suunnitella ja rakentaa ajoneuvoja erilaisia tehtäviä varten. Tehtävät vaihtelevat esteiden ylittämisestä hurjiin vesi-ilmapallo taisteluihin. Rakentaminen vaatii miettimistä ja luovuutta, sillä tehtävät ovat monipuolisia ja huonosti rakennettu ajoneuvo voi hajota kesken tehtävän. Jokainen moottori ja osa on erikseen ohjelmoitavissa pelaajan haluamalla tavalla. Peliin voi tutustua osoitteessa store.steampowered.com.